výlety pro rodiny s dětmi

Zámek Lysice a úúúžasná zámecká obora

Poslední dubnový víkend a nádherné počasí. Příroda zelená, rozkvetlá a voňavá. Tenhle výlet nemůže dopadnout špatně. A taky nedopadl. Býl úúúžasný. Zámek Lysice je menší, ale o to půvabnější. Zahrada okolo něj je romantická a mystická. A bývalá dančí obora rozkládající se na přilehlých kopcích byla teď na jaře prostě nepopsatelná. Plná lesního i lučního kvítí, dlouhých rozkvetlých álejí, rybníčků a tůněk. Kdyby nikam jinam, tak do zámku v Lysicích byste si měli zajet určitě.

Zámek Lysice_sloupová kolonádaZámek Lysice_trasa z BrnaZámek Lysice_horní terasa v zámecké zahradě

Časový harmonogram a obsah výletu aneb Kolik času budete potřebovat

10:00příjezd k zámku Lysice,
10.00 - 10.4545 minutbrouzdání okolo zámku (krmení labutí, prohlídka nádvoří a sklepení),
10.45 - 11.3045 minutprohlídka zámecké zahrady,
11.30 - 13.001,5 hodinykrátký pěší přesun do restaurace a oběd,
13.00 - 13.4545 minutlenošení v trávě v parku u restaurace,
13.45 - 16.152,5 hodinyprocházka zámeckou oborou,
16:15odjezd domů.

Celkový čas potřebný pro výlet: 6 hodin + cesta autem na místo a zpět

Podrobná zpráva z výletu aneb Co uvidíte, uslyšíte a zažijete, když se vydáte na tento výlet

Vyrazili jsme z Rousínova chvíli po deváté ráno. Do gps jsme zadali jednoduše “zámek Lysice”. Po projetí Brnem jsme pokračovali směr Svitavy přes Kuřim a Černou Horu až do Lysic. Byla to příjemná cesta vedoucí krásnou krajinou plnou lesů, luk s pampeliškami, zvlněnými poli a malebnými vesnicemi s rozkvetlými šeříky. Skvělé naladění na skvělý výlet.

Zámek Lysice_trasa z Brna Zámek Lysice_trasa z Brna_detail

Zámek Lysice

Gpska nás pohodlně provedla spletitými lysickými uličkami a nasměrovala nás na parkoviště před zámkem, na které jsme se dostali po projetí mezi dvěma zdobenými pilíři.

Zámek Lysice_příjezdová cestaZámek Lysice_příjezdová cesta_detail

Možnosti parkování jsou vyznačeny na následující mapce.

Zámek Lysice_možnosti parkování

My jsme parkovali na prostředním parkovišti, zcela zdarma, cca v 10.00 (z Brna trvá cesta jen půl hodiny a je to 32 km). Pak jsme přešli přes mostek a prošli průchodem na velký dvůr před zámkem.

Zámek Lysice_pohled z velkého dvora

Tady děti zaujala kašna s tekoucí vodou a hned vzápětí vodní příkop s labutěmi.

Zámek Lysice_kašna na velkém dvoře

Labutě byly očividně zvyklé na krmení a natahovaly dychtivě krky. A děti se zase dychtivě natahovaly po labutích a hledaly, čím by je nakrmily.

Zámek Lysice_labutě ve vodním příkopu1Zámek Lysice_labutě ve vodním příkopu2

Naštěstí byla pár kroků odtud kavárna, kde prodávali mimo jiné párky v rohlíku, takže došlo na spravedlivé dělení. Děti párky, labutě rohlíky. Naštěstí byli párky i rohlíky poměrně brzy spotřebovány, takže jsme se mohli posunout dál. Po kamenném mostě přes vodní příkop jsme se dostali na zámecké nádvoří.

Zámek Lysice_arkádové nádvoří1Zámek Lysice_arkádové nádvoří2

Zámecké sklepení

Původně jsme se chtěli na nádvoří pouze porozhlédnout a zamířit rovnou do zámecké zahrady, ale pak nás zde zaujala cedule zvoucí do zámeckého sklepení.

Zámek Lysice_pozvánka do zámeckého sklepeníZámek Lysice_pozvánka do zámeckého sklepení_detail

Neodolali jsme a vstoupili jsme do ponuré chodby. Záhy jsme narazili na nástěnou informační tabuli, která nám prozradila, na co se můžeme v nitru sklepení těšit (nebo čeho se obávat), a na teploměr, který  ukazoval 8 stupňů Celsia. Nebylo divu, že nám ve sklepení běhal mráz po zádech. I když jen teplota za to nemohla. Obsah sklepení tvořila sbírka náhrobků, nejčastěji to byly obyčejné kříže, ale vyskytla se i pořádná lebka s hnáty. Na stěnách visely panely se smrtící tématikou, nejpůsobivější byla smrtka hlásající, že silné láme a slabé žne. Brrr:)

Zámek Lysice_zámecké sklepení1Zámek Lysice_zámecké sklepení2

Pověst O rytíři a hadovi, která tady byla napsána na dalším panelu, jsem raději jen vyfotila s tím, že si ji přečteme až v teple a na denním světle. Nakonec z toho byla docela příjemná stezka odvahy, kdy děti zjistily, že z chodeb za mřížemi neskáčou kostlivci, ale naopak tam létají moc zajímaví netopýři.

Zámek Lysice_zámecké sklepení3

Příjemně rozrušeni jsme se vrátili na zámecké nádvoří a tady do pokladny. Mezi místními suvenýry jsme objevili brožurku S pastelkami po zámku Lysice, kterou jsme si za 49 Kč koupili. Bude se nám hodit, až budeme později v restauraci čekat na oběd a samozřejmě se z ní hravou formou dozvíme něco zajímavého o zámku (podobnou brožurku mají taky na hradě Buchlov, výlet o něm ZDE).

Zámek Lysice_brožura S pastelkami po zámku Lysice

Na pokladně lze platit kartou a ceník všech prohlídek najdete ZDE. My jsme dnes zvolili pouze prohlídku zahrady, takže za vstupné jsme zaplatili za dva dospělé a tři děti dohromady 200 Kč. Se vstupenkou a letáčkem s plánkem zahrady jsme se vrátili zpátky na dvůr před zámkem a vydali se vlevo podél vodního příkopu ke vstupu do zahrady.

Prohlídka zámecké zahrady

Za turniketem nás uvítal pestrobarevný záhon tulipánů (ty zde najdete samozřejmě pouze v určitém jarním období, později je vystřídají jiné květy), jezírko se sochami a mohutný rozložitý strom (Ginkgo biloba).

Zámek Lysice_zámecká zahrada_tulipányZámek Lysice_zámecká zahrada_Ginkgo biloba

Procházka zahradou byla úchvatná. Množství stromů roztodivných tvarů, barev a vůní, romantická zakoutí i tajemné uličky, kamenné zídky, schody, zábradlí a sochy a samozřejmě místní chlouba: mohutná sloupová kolonáda a nad ní krytá pergola. Ráj pro děti toužící po dobrodružství i po volném prostoru k běhání a zároveň ráj pro rodiče toužící po klidu a kráse.

Zámek Lysice_zámecká zahrada_pohled na zámek

Romantické kamenné schody vedoucí na horní terasu.

Zámek Lysice_zámecká zahrada_schody na horní terasu

Obrovský buk lesní červenolistý s malou bílou lavičkou.

Zámek Lysice_zámecká zahrada_červený buk

Běloskvoucí jablůňka jako víla uprostřed horní terasy.

Zámek Lysice_zámecká zahrada_horní terasa

Nádherně vyřezávaná krytá pergola aneb závodní dráha pro upouštění přebytečné energie.

Zámek Lysice_zámecká zahrada_krytá pergola

Pohled z pergoly na zámeckou oboru za zámkem.

Zámek Lysice_zámecká zahrada_pohled z pergoly na oboru

Místa ponechaná přírodě napospas nebo právě k jejímu kouzlení:)

Zámek Lysice_zámecká zahrada_pomněnkyZámek Lysice_zámecká zahrada_pampelišky

Dřevěný altánek ve spodní zahradě, naproti němu chodníček mezi keři, za ním tajná skrýš a v ní překvapení… nenechte si ujít:)

Zámek Lysice_zámecká zahrada_altánekZámek Lysice_zámecká zahrada_tajná skrýš

Oběd v restauraci Hotelu Lysice

Za necelou hodinku jsme si stihli celou zahradu projít i si ji báječně užít a mohli jsme se přesunout do restaurace Hotelu Lysice. Cedule před zámkem hlásala, že je vzdálena 100 m, ale ve skutečnosti to bylo 290 m.

Zámek Lysice_trasa od zámku do restaurace

Před restaurací byla i zahrádka, ale v době našeho příchodu nevypadala příliš obsluhovaně, takže jsme raději zašli dovnitř. Interiér byl příjemný s masivním dřevěným obložením, ceny příznivé, výběr slušný. Samotná příprava jídel trvala trochu déle, takže jsme si zatím přečetli pověst o rytíři a hadovi, kterou jsem vyfotila ve sklepeních. Pak jsme si prohlídli fotky ze zahrady a děti pročítaly a vybarvovaly brožurku S pastelkami po zámku Lysice, kterou jsme prozřetelně pro tento případ zakoupili v zámeckých suvenýrech.

Zámek Lysice_brožura1Zámek Lysice_brožura2

Chuťově jsme byli mile překvapeni a pozitivní dojem z této restaurace ještě doplnila nabídka pivních speciálů, možnost platit kartou a příjemná obsluha.

Lenošení v parku

Po obědě jsme chtěli rovnou pokračovat procházkou v zámecké oboře, ale zlákala nás tráva v parku před restaurací. Řekli jsme si, že krátký odpočinek po obědě nemůže škodit.

Děti ovšem odpočívat nepotřebovaly a vyrazily na průzkum křoví, kašen a soch. My jsme zatím hledali čtyřlístky a poštěstilo se nám na obloze zahlédnout kroužícího čápa, který měl hnízdo na vysokém komíně někde uprostřed Lysic (komínu s hnízdem jsme si všimli už na parkovišti a byl dobře viditelný i ze zámecké zahrady).

Procházka zámeckou oborou

Krásně odpočatí jsme se vydali do zámecké obory, kde nás čekala naučná stezka, procházka kaštanovou alejí a rybníček uprostřed lesů. A pak zpátky na parkoviště u zámku. Celkem 4 kilometry krásnou přírodou a nenáročným terénem. Trasa sice většinou nevedla po turistických značkách, obsahovala ale množství záchytných bodů, takže správné cestičky jsme trefili bez problémů.

Zámek lysice_trasa procházky zámeckou oborou

Od restaurace jsme se nejprve vrátili zpátky k zámku (kdo by po odpočinku zapomněl, kterou cestou sem přišel, je to ta úzká ulička se značkou zákaz vjezdu).

Na parkovišti před zámkem jsme do auta odložili nepotřebné mikiny a naložili nezbytné tatranky. K oboře se šlo uličkou mezi zámkem a skleníkem (byla před ní značka zákaz vjezdu motorovým vozidlům).

Zámek Lysice_kudy na naučnou stezku

Po pár krocích jsme mohli obdivovat mohutný dub stojící za zámkem, jehož nádherná koruna nás zaujala už při pohledu z velkého dvora před zámkem. Kousek za dubem začínala Přírodní památka Lysická obora, na kterou upozorňovala značka se státním znakem.

Zámek Lysice_dub za zámkemZámek Lysice_naučná stezka

Po pár krocích jsme se dostali nad zámeckou zahradu a mohli jsme se opět pokochat pohledem na její rozkvetlou krásu.  Malebnost výhledu doplnil cihlový komín s čapím hnízdem a kopečky obklopující městečko Lysice.

zámek Lysice_nad zámeckou zahradou

Také jsme tady objevili první panely dětské naučné stezky. Byly celé dřevěné, krásně ručně malované a některé z nich interaktivní.

zámek Lysice_naučná stezka1 zámek Lysice_naučná stezka2

Děti jako vždy soutěžily, kdo bude první u následujícího panelu, takže my rodiče jsme mohli v klidu vychutnávat všechnu tu zeleň, záplavu květů v korunách stromů i v trávě, nádherné svěží vůně i zpěv ptáků.

zámek Lysice_naučná stezka3

Okolo tenisových kurtů vedla stezka dále do lesa až jsme došli k podivné betonové hrázi, za níž mělo být první z jezírek. Bylo však sucho, vodu nebylo vidět ani v prohlubni za hrází ani v korytě potůčku pod hrází.

Zámek lysice_trasa procházky zámeckou oborou_detail1

Ve druhém a třetím jezírku už jsme vodu našli. Květena v trávě se změnila na typickou lesní, kolem panelů naučné stezky rostlo množství plicníků lékařských (květy vypadají podobně jako u petrklíče, jen jsou fialovo růžové). A jedno pozorné dítě dokonce objevilo v trávě slepýše (což není had, ale ještěrka a stejně jako ona umí v případě nebezpečí odlomit kousek ocásku, který mu pak částečně doroste).

Zámek Lysice_naučná stezka_plicníky Zámek Lysice_naučná stezka_slepýš

Kolem třetího jezírka pokračuje cestička dále rovně mezi stromy, vlastně je to jedna z místních alejí, v tomto případě lipová.

Zámek lysice_trasa procházky zámeckou oborou_detail2

Touto alejí jsme šli sotva 100 metrů a už se objevila prudká cestička dolů lemovaná zábradlím z dřevených desek, dole studánka a obrovský padlý strom jako prolízačka. Dále pokračovala stezka asi 5 metrů prudce do kopce a pak se nám zjevil naprosto úžasný pohled.

Zámek Lysice_zámecká obora_kaštanová alej

Nádherná kaštanová alej, mohutná zelená klenba, koruny obsypané hrozny květů a kontrastující tmavě hnědé kmeny s pokroucenými větvemi. V parcích se mi kaštany zdají tak nějak uhlazené, formální, tady byly nespoutané a svobodně rostoucí do daleko zajímavějších tvarů. Ne nadarmo získala tato alej přední místo v soutěži Alej roku 2015.

Zámek Lysice_zámecká obora_kaštanová alej2 Zámek Lysice_zámecká obora_kaštanová alej3

A v trávě opět pampelišky, sedmikrásky a hlavně pomněnky. Spousty pomněnek, tak krásně nevinně modrých. Alej zakončovala kamenná brána, za kterou jsme se vydali doleva do mírného kopce. K naší cestě se připojovali různé boční stezky, ale po žádné jsme se nevydali, jen pořád rovně za nosem. Podél cesty rostla vysoká jemná tráva a v ní fialové violky a popence. Kopeček se za chvíli přehoupl a my jsme začali klesat mezi vysokými smrky po cestě měkce zasypané starým jehličím. Po dalších pár metrech se cesta začala stáčet do několika serpentin a posledních pár metrů k rybníčku vedla mladým svěžím lesem.

Zámek lysice_trasa procházky zámeckou oborou_detail3

A tady je jediné místo, kde je možné, že se spletete a trochu uhnete z vytčeného směru (na mapce v bodě 2). Pokud se vám to stane, nic moc se neděje. Tak jako tak dojdete z kopce dolů na cestu s červenou turistickou značkou, jen se po ní vraťte kousek doprava, až dojdete k rybníčku (cca 200 m).

Zámek Lysice_zámecká obora_rybník Zámek Lysice_zámecká obora_pulci

Ten nás překvapil nejen svým krásný okolím (co tady v oboře není krásné?), ale i neuvěřitelným množstvím půlců. Děti okamžitě naskákaly na kameny čouhající z vody a pozorovaly a lovily a nadšeně vykřikovaly. Pulci byli ve velkých “hejnech” nejen kolem břehů, ale taky v okolí malého dřevěného mola. Po výšlapu nebylo nic lepšího, než sundat boty a svlažit si nohy ve studené vodě a nechat se lechtat od pulců na palcích:). Áááááách, to byla pohodička.

Zámek Lysice_zámecká obora_u rybníka

Cesta zpátky k autu vedla po červené turistické značce další kaštanovou alejí, bylo to už jen 1,5 kilometru po rovné štěrkové cestě a velmi mírně z kopce. V trávě se tentokrát objevovaly žluté vlaštovičníky a pryskyřníky. Prostě dokonalé zakončení přehlídky jarní květeny.

Zámek Lysice_zámecká obora_zpět po červené

Tento výlet byl opravdu senzační a každá jeho část násobně předčila naše očekávání. Nikam jsme nespěchali a přitom jsme toho stihli a zažili strašně moc. Děti se opravdu bavily, radostně běhaly i objevovaly. A my dospělí jsme nestačili žasnout nad krásou výtvorů lidských i přírodních, které tady okolo zámku Lysice spolu tak krásně harmonizovaly.

A co vy? Zaujal vás tento článek a vyrazíte díky němu na výlet? Nebo už jste v Lysicích byli a máte další tipy pro ostatní? Napište mi do komentářů:)